Matkailuauto

POHJOIS – NORJAAN MATKAILUAUTOLLA – Huikeat maisemat ihastuttivat

Huhtikuussa suuntasimme matkailuautomme keulan kohti Kilpisjärveä ja Norjaa, kohteena Senja. Olimme matkalla ensimmäistä kertaa Norjaan. Tässä postauksessa on Pohjois-Norjan kohteet, jossa kävimme ja yövyimme. Lopussa myös yhteenveto ja vinkit matkastamme. Maisemat oli aivan huikeat, joita emme unohda koskaan.

ROVIJOEN PUTOUS

Ensimmäinen kohteemme Norjan puolella oli Rovijoen putous, jota ”Morsiushunnuksikin” kutsutaan. Kilpisjärveltä tänne on matkaa vain n. 27km. Putous sijaitsee aivan E8 -tien varrella Kilpisjärven ja Norjan Skibotnin välillä. Parkkipaikka on hyvän kokoinen ja ainakin nyt oli hyvin tilaa. Putous on n. 30 metriä korkea ja varmasti näyttävän näköinen. Talvella tämä on suurimmaksi osaksi lumen peitossa, joten meidän osalta tämä jäi aika suppeaksi. Putouksen reunaa pitkin pääsee laskeutumaan mäkeä alas. Talvella lumi teki laskeutumisesta hankalaa, eikä me laskeuduttu alas asti. Kevätauringon lämmittämä lumi ei kantanut. Suunnilleen joka toisella askeleella jalat upposivat reisiä myöten lumeen, joka teki laskeutumisesta haastavaa.

Suosittelen tätä kohdetta, kun lumi on kunnolla sulanut. Silloin paikka pääsee paremmin oikeuksiinsa.

Rovijoen putous oli suurimmaksi osaksi jään ja lumen peitossa.

NORDKJOSBOTN

Rovijoen putouksilta jatkoimme matkaa henkeä salpaavissa maisemissa. E8 -tien päättyessä jatkoimme matkaa E6 -tietä Nordkjosbotnia kohti. Tie kulki aivan Yykeänvuonon vieressä. Tämä oli meille ensimmäinen huikea kokemus Norjan maisemista, jota olimme odottaneet näkevämme. Jylhiä vuoria ja kauniin sininen meri vetivät meidät hiljaiseksi.

Löysimme ensimmäiseksi yöksi puskaparkki paikan Nordkjosbotn -kylän läheisyydestä. Saimme matkailuautomme aivan Paatsivuonon rantaan, jossa vuoret ympäröivät meitä. Rannan alueella oli vielä jonkin verran lunta mutta onneksi paikka oli sulanut pieneltä osalta ja pääsimme peruuttamaan kauniiseen paikkaan. Vieressä oli muutama pieni punainen venevaja, jotka toivat mukavasti tunnelmaa.

Harmiksemme päivä oli sateinen mutta meillä oli kuitenkin kauniit maisemat ihailtavana auton ikkunasta. Illaksi sade lakkasi ja saimme ihastella kylästä siintävää valoa hämärän laskeutuessa.

Ensimmäisen yön puskaparkki
Auton ikkunasta oli mukava ihailla näitä kauniita maisemia.
Tunnelmalliset kalastajavajat
Tyyni meri

Illalla valot näkyivät kauniisti.

HAMN -SENJA

Seuraavana päivänä suuntasimme kohti Senjaa. Päätimme lähteä käymään ensin Hamnissa, josta olimme nähneet kuvia ja videoita muilta matkaajilta. Nordkjosbotnista matka Senjalle, oli hiukan tylsä jos nyt näin voi Norjasta sanoa. Lumisia vuorimaisemia kyllä oli mutta edellispäivään verrattuna maisemat eivät olleet niin henkeä salpaavat. Maisemat kyllä muuttuivat heti Finnsnesissä Senjalle johtavalla sillalla -näkymä oli huikea. Finnsnesistä suuntasimme Senjan halki Hamniin.

Yllätykseksemme Hamn olikin pieni paikka, josta löytyy paljonkin majoitus vaihtoehtoja hotellista mökkeihin. Matkailuautoillekin on oma pieni matkaparkkinsa upealla merimaisemalla. Hamni on Senjan parhaana pidetty lomapaikka, jossa voit rauhoittua, ihailla kauniita maisemia, kalastella ja patikoida. Maisemat täällä olivat todella kauniit.

Hamnin matkaparkin maisemat

BERGSBOTN UTSIKTSPLATTFORN NÄKÖALAPAIKKA

Hamnista matkamme jatkui tietä 86 Straumsbotn päin, josta lähdimme vuoristoisemmalle tielle 862. Onneksi tähän aikaan vuodesta tiet olivat jo hyvin sulaneet ja näiden teiden ajaminen matkailuautollakin oli jo mahdollista. Saavuimme aivan mahtavalle näköalapaikalle nimeltä Bergsbotn. Maisemat olivat jotain sellaista, mitä emme olleet ennen nähneet. Harmiksemme päivä oli pilvinen mutta kyllä tämä silti oli huikea kokemus. Ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka.

Bergsbotn näköalapaikka

ERSFJORD BEACH

Näköalapaikalta lähdimme etsimään paikkaa seuraavaksi yöksi. Jatkoimme tietä 862 ja päädyimme Ersfjord -kylän lähelle olevalle hiekkarannalle, joka on luonnonsuojelualue. Ehkä toistan itseäni mutta ei tässäkään voi maisemia moittia. Pitkähkö hiekkaranta vuorten keskellä – huikeaa.

Parkkipaikka sijaitsi tien toisella puolella, jossa oli myös wc :t. Wc -rakennus on käytössä vain kesä aikaan, koska nyt ovet olivat lukittuna. Päätimme jäädä yöksi tähän. Liikennettä ei ollut häiritsevästi tähän aikaan vuodesta. Alueella on useampi grillauspaikka rannalla sekä tien toisella puolella nurmikentällä. Täällä on oiva mahdollisuus myös telttailuun.

Näin jälkikäteen hiukan harmittaa, kun ei tullut käytyä uimassa Jäämeressä. Päivä oli kylmä, vain muutama aste lämmintä ja tuuli hiukan. Toppatakki päällä – ei tehnyt mieli ottaa sitä pois 😂

Ihana paikka viettää päivää kauniissa maisemissa. Kesällä sesonki aikaan ranta on varmasti suosittu ja turisteja on ruuhkaksi asti.

Meidän matkailuauto näyttää parkkipaikalla pieneltä näiden vuorten keskellä.
Maisa

Meri oli todella kirkas
Testattiin ensimmäistä kertaa meidän Komado -grilliä.

auringonlasku

MEFJORDVæR

Seuraavana päivänä pidimme ajopäivän lyhyenä ja siirryimme vain noin reilun 10km päähän pieneen kylään nimeltä Mefjordvær. Kylä on matkailijoiden suosiossa hienoine maisemineen ja patikointi mahdollisuuksineen.

Täällä oli hyvät patikointi reitit.
Hienot maisemat

Ihailen maisemia Maisan kanssa

Kylän keskipisteenä on hotelli Mefjord Brygge, jonka yhteydessä on myös mukava ravintola. Hotellilta on mahdollisuus vuokrata myös erilaisia harrastevälineitä ja veneitä kalastukseen. Alueella on myös hyvät patikointireitit. Kävimme parin tunnin patikoinnilla ja nautimme siitä todella. Patikointi oli myös yksi asia mitä halusimme täällä tehdä. Tähän aikaan vuodesta se on hiukan haastavaa, koska lunta oli vielä niin paljon.

Hotelli Mefjord Brygge

Pidimme tästä pienestä kylästä ja sen tunnelmasta todella paljon. Voimme suositella kylässä piipahtamista lämpöisesti.

Kaunis ja lämminhenkinen pieni kylä
Taloissa oli isot terassit meren päällä, joihin sai auton parkkiin.
Osa kylästä vuorelta kuvattuna.

Tästä vuoren reunaa kulki yksi reitti.

Mefjordvær iltavalaistuksessa

ALTA

Senjalta lähtiessämme mietimme kahden kaupungin väliltä Tromssa tai Alta, kumpaan menisimme? Päätimme mennä Altaan, joka on maailman toiseksi pohjoisin kaupunki. Valitsimme kohteen osittain reitin takia. Finnsnesistä menimme Yykeänperään samaa tietä E6 jota olimme tulleetkin. Yykeänperästä Altaan jatkoimme tätä tietä E6, joka kulkee aivan meren viertä pitkin. Talvella tämä tie on suljettu 10-15 päivää lumimyrskyjen vuoksi. Lyhyt osuus reitistä altistuu säälle. Tämä on hyvä ottaa huomioon, jos täällä päiväin liikkuu talvella.

Tämä on ehdottomasti tie, jota kannattaa ajaa maisemien takia. Voimme suositella. Tie kulkee Kvænangsfjellet vuoriston läpi, joka on E6 -tien korkein kohta 402m. Maisemat tästä on aivan mielettömät, vai mitä olet mieltä?

Kvænangsfjellet, tiellä E6

Altassa päädyimme yöpymään venesataman yhteydessä olevaan matkaparkkiin. Tämä matkaparkki osoittautui ihan kivaksi ja siistiksi paikaksi. Matkaparkin maksu toimi sovelluksella, josta ostettiin vuorokausipaikka sähköllä. Hintaa tällä oli n. 20€ ja siihen kuului sähkö, huoltotilat sekä raikasvesi. Kun paikka oli maksettu saimme koodin, jonka avulla pääsi huoltorakennukseen.

Harmiksemme raikasta vettä ei kuitenkaan näin talviaikaan saanut matkailuautoon lisättyä, hanat olivat suljettu. Kemiallisen wc:n ja harmaanveden tyhjennystä ei ollut. Huoltotiloissa suihkun lämminvesi oli ostettava sovelluksen kautta erikseen. Samoin pyykinpesukoneen ja kuivausrummun käyttö.

Maisemat matkaparkista Altan venesatamasta

Venesataman matkaparkki toimi GoMarina -sovelluksella.

Altan venesatama

Altan kaupunki ei tehnyt meihin kovin suurta vaikutusta. Mielestämme täällä ei oikein ollut juuri yhtään mitään. Ehkä siitä kertoo myös se, että kuvia keskustasta itselleni kertyi vain yksi.

Alta vaikutti teollisuuskaupungilta. Kaupungissa onkin betonitehdas, puutehtaita ja sahoja.

Ainoa ottamani kuva Altan keskustasta.

Altan venesatama illalla.

YHTEENVETO

Kannattiko ajaa n. 3500km? Joka meillä kertyi tämän puolentoista viikon aikana.

Kyllä ehdottomasti. Pidimme Pohjois-Norjan maisemista todella. Haluamme tänne joskus uudelleen, ehkä jonain toisena vuodenaikana. Toisaalta tämä oli hyvä ajankohta, koska turisteja oli vähän liikkeellä. Missään ei ollut tungosta ja sai liikkua ihan rauhassa nauttien luonnon kauniista maisemista.

Lumi oli ainoa ongelma. Puskaparkkipaikkojen löytäminen tuotti haastetta, koska kaikkia paikkoja ei oltu aurattu. Lisäksi patikoiminen oli lumen takia paikoin mahdotonta. Onneksi tiet olivat hyvin sulaneet ja matkailuautolla ajaminen onnistui hyvin. Talvella tultaessa kannattaa ottaa huomioon, että jotkin vuoristotiet saatetaan sulkea huonon kelin vuoksi. Varsinkin Senjalla oli puomeja monilla vuoristoteillä.

Yleisesti tiet täällä olivat suhteellisen hyvässä kunnossa, pieniä vaurioita lukuun ottamatta meren läheisyydessä. Altasta Suomen Karigasniemelle ajettaessa tie 92 Lappojärveltä Kaarasjoelle oli todella huonossa kunnossa. Tiessä oli poikittais railoja, jotka rytyyttivät ainakin tällaista matkailuautoa paljon. Tätä tie osuutta emme voi suositella.

Liikenne Norjassa oli samantapaista kuin Suomessa. Koimme kuitenkin ehkä enemmän ystävällisyyttä matkailuautoja kohtaan. Täällä kapeilla teillä annettiin hyvin tilaa ja jäätiin odottamaan levennyksille.

Hintataso yllätti meidät positiivisesti. Olimme ajatelleet Norjan olevan kallis tai ainakin kalliimpi kuin Suomi – toisin kävi. Polttoaineen hinta oli halvempi. Tankkasimme halvimmillaan Dieseliä 1,54€/L.

Ruuanhinta oli samaa luokkaa kuin Suomessa, emme siinä huomanneet juuri eroa.

Voit käydä lukemassa myös postauksen Mitä kustansi reissu matkailuautolla Pohjois-Norjaan, jossa käyn paremmin läpi kustannukset.

Auringonlasku Altassa

Kaikin puolin onnistunut reissu, jonka haluamme toteuttaa joskus uudelleen. Pohjois-Norja on kyllä näkemisen ja kokemisen arvoinen. Täällä luonnonkauneus ihastuttaa ja ihmetyttää.

Sarja Pohjois-Norjaan matkailuautolla Youtube -kanavallamme – Käy myös katsomassa 😊

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *